Klachtenregeling
De klachtencommissie van Solopartners verzorgt o.a. de klachtbehandeling van bij haar aangesloten zelfstandige jeugdprofessionals (zzp’ers) alsook voor zorgaanbieders die Wmo-zorg verlenen. Zij allen proberen hun werk uiteraard zo goed mogelijk te doen.
Bij het verlenen van goede zorg past ook een goede omgang met klachten en onvrede. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de zorg. Het kan immers wel eens voorkomen dat u of jij ergens niet tevreden over bent. Dit kan gaan om de geboden zorg, maar ook over bijvoorbeeld hoe de zorgprofessional met u of jou is omgegaan of heeft gecommuniceerd. Bespreek deze onvrede in dat geval met hem of haar en probeer zo mogelijk samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet overweeg dan om een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris of klachtencommissie. Indien het gaat om zorg op grond van de Jeugdwet, is het altijd mogelijk om de klacht meteen in te dienen bij de klachtencommissie.
De klachtenregeling voldoet aan de voorwaarden die in de Jeugdwet zijn opgenomen. Voor wat betreft de Wmo gelden andere voorwaarden. De meeste gemeenten verplichten in hun lokale verordening dan wel in de voorwaarden bij uitbesteding van Wmo-zorg een klachtenregeling die aansluit bij de Wkkgz of Jeugdwet. Solopartners heeft er daarom voor gekozen één klachtenregeling te ontwerpen die zowel voor jeugd- als Wmo-zorg van toepassing is.